7 onmisbare ingrediënten voor een low carb levensstijl

Mijn man Bert en onze vrienden Renilde en David kiezen al een tijdje voor een low carb levensstijl. Dit betekent niet alleen geen pasta, rijst, brood en aardappelen. Maar ook geen suiker. En dat vind ik heel moeilijk.

Ik vroeg hen naar enkele onmisbare ingrediënten voor hun gezonde levensstijl.

  1. Volle room. De champignonroomsaus van Bert is heerlijk. Ik lepel de pot na de maaltijd sowieso uit.
  2. Groenten, heel veel groenten. Gelukkig zijn de kookboeken van Pascale Naessens en de blog van Bert goede bronnen van inspiratie. Zodat groenten altijd net iets anders geserveerd en gemaakt kunnen worden.
  3. Kaneel en vanille in plaats van suiker. Dit zijn tips van Renilde, zij compenseert op verschillende manieren suiker. Bert doet dat veel minder. Hij is dan ook geen fan van zoet.
  4. Kaas. Wij eten heel veel kaas. In slaatjes, in hartige gerechten, maar ook ’s avonds in blokjes. Een potje nootjes, een potje suikervrije chorizo en een potje kaas met wat mosterd erbij. Dat is ons standaard tv-menu.
  5. Eieren. Wij eten heel veel eieren: ’s morgens, ’s middags of ’s avonds, bijna dagelijks. Tot enkele maanden geleden hadden wij zes kippen en aten wij al hun eieren op. Na een passage van de vos of een ander dier, hebben wij jammergenoeg geen kippen meer.
  6. Echte boter, kokosvet en olie. Bert gebruikt heel veel (gezonde) vetten in de keuken. Dit is heel belangrijk voor een low carb dieet.
  7. Noten, pitten en zaden. Wij eten dagelijks noten, pitten en zaden. In de granola voor ’s morgens, als tussendoortje en in de maaltijden.

Ben je geïnteresseerd in low carb? Check dan zeker de blog van Bert: Finding Mini Me.

Comments

  1. Tina says:

    Interessant! Ik ga zeker ook de blog van Bert volgen. Enige probleem hier is dat ik ook alle melkproducten en kaas heb geschrapt. Die melk geeft niet, maar die káááás! 🙁

    1. Nina says:

      Omg! Dat lijkt mij niet evident. Mijn vriendin eet vegan low carb, maar dan blijft er nog heel weinig over.

  2. Bostonbaby says:

    Ik eet ook al een maand of vier low carb en het bevalt me goed. het hielp wel dat ik eerst een maand gestopt ben met suiker, en dan pas met koolhydraten. ik vind notenboter (zoals pindakaas) ook wel een toppertje (zuivere dan, zonder suiker).

    1. Nina says:

      Suiker is voor mij echt onmogelijk lijkt het.

Geef een reactie