De luie leerkracht: mythe of waarheid?

Een fulltime leerkracht in het volwassenonderwijs geeft 20u les en heeft pakweg 16 weken per jaar vakantie. Ik heb de realiteit eens aan de theorie getoetst en het cliché van de luie leerkracht onderzocht. Wat denk jij? Werk ik echt maar 20u voor een fulltime loon? 

Betaalde vakantie 

Op de laatste vraag kan ik al negatief antwoorden. Ik word niet full-time betaald.  Ik geef dit semester 20u les en wordt 18u betaald. Ik werk een drietal weken niet fulltime en dan word ik dus ook niet vergoed.  Cliché van de vele weken betaalde vakantie: klopt niet. 

 

Al die vrije tijd

Op maandag en woensdag geef ik ’s morgens 3,5 uur les en op ’s avonds 3 uur. Dus dan blijft er niet veel tijd meer over.

Mijn lesvrije tijd gebruik ik in de eerste plaats om lessen voor te bereiden: stukken uitschrijven, materiaal maken, dialogen voorbereiden, bordschema’s maken, toetsen maken, toetsen verbeteren, … .  Ik steek veel meer dan tijd dan ik op voorhand dacht in lesvoorbereidingen op maat van mijn cursisten. Bijscholingen en het volgen van nieuws over je vakgebied is natuurlijk ook een must. Administratie, vergaderingen en problemen van cursisten oplossen blijken super tijdrovend.

 

Flexibiliteit

Ik heb een heel flexibele job. Ik kan bijvoorbeeld elke dag mijn zoon van school halen omdat ik in de namiddag nooit lesgeef. Maar, ik  heb natuurlijk geen glijdende werkuren en kan geen vakantie ‘nemen’.

 

Een dagje uit mijn leven als leerkracht

8u15

Ik kom om kwart over acht aan en er zit al een studente te wachten. Of ik wil helpen met wat paperassen. Er volgt een ingewikkelde uitleg over OCMW en betalingsproblemen. Ik help haar verder en zet de klas klaar: handleidingen en lesvoorbereidingen overlopen.  Kaartjes, foto’s, kledij, copies, toetsen, dobbelstenen en pionnen leg ik zo overzichtelijk mogelijk klaar, zodat ik tijdens de les niet op zoek moet gaan naar materiaal. Ik heb geen computer of beamer, dus ik kan niets digitaal tonen en probeer zoveel mogelijk materiaal mee te nemen om de les aanschouwelijk te maken.

 

13u

Snelle lunch. Wat een luxe. Bert is thuis en heeft heerlijk gekookt.

13u30

Ik voer de aanwezigheden thuis op mijn computer in het schoolsysteem in. Het secretariaat vraagt om allerlei documenten en attesten, mijn administratief todo lijstje geraakt goed vol. Nog wat mails beantwoorden van cursisten en collega’s en dan is het tijd voor de voorbereiding van de avondles en van de les op dinsdag.

15u25

De school is uit en ik sta samen met enkele andere mama’s aan de schoolpoort. Ik geef dit semester geen les in de namiddag, daardoor kan ik Hugo bijna elke dag van school halen. Hij is in deze school zelfs nog nooit naar de nabewaking geweest. Hugo is elke namiddag zo moe na school, dan is het fijn dat hij vroeg mee naar huis kan.  Dan haalt Bert Waltertje op en kunnen we samen een boterham eten.

17u15

Ik vertrek met de fiets naar school, een deugddoende fietstocht van 20 min. Ideaal om in lesmodus te geraken. Op school regel ik de administratie, zet mijn klas klaar en babbel met een cursist die altijd vroeg in de les is.

18u30

De les begint. In dit lokaal is er wel Wifi en een computer, dus hier kan ik de lesadministratie gewoon in de klas doen. Dat bespaart mij een item op mijn todo-lijstje.

22u

Thuis. Nog enkele bladzijden lezen en dan slapen.

Morgenvroeg weer lesgeven.

 

Het verdict: ik heb 25 uur in mijn klaslokaal doorgebracht, 4 uur aan de computer gezeten om administratieve taken te doen en mails te beantwoorden  en 15u lessen voorbereid. Een fulltime job dus.

Is deze job mijn droomjob? Absoluut.

 

2 Comments

  1. Anna Berg

    18 oktober 2017 at 10:30

    Herkenbaar, al gaf ik er na dertig jaar en een flinke burn-out de brui aan. Het was ook mijn droomjob.

Leave a Reply