Hoe verkoop je jezelf?

Solliciteren is jezelf verkopen. Elke keer weer. Je stuurt je cv en een sollicitatiebrief waarin je motiveert waarom jij de meest geschikte kandidaat voor de functie bent. Deze motivatiebrief stem je af op de vacature waarvoor je solliciteert. Lijkt vanzelfsprekend, maar er blijken veel sollicitanten copy-paste te doen en naar iedereen hetzelfde te sturen.

Sommige zinnen schrijf je natuurlijk wel elke keer ongeveer hetzelfde. Er zijn nu eenmaal maar enkele manier waarop je je competenties en vaardigheden kunt aanprijzen. Vandaag las ik in De Morgen een artikel over de 10 woorden die je beter niet gebruikt in een sollicitatiebrief. (Of solliciatiebrief zoals er in de titel van het artikel staat). Daaruit blijkt dat Belgen zichzelf ‘creatief’, ‘strategisch’ en ‘enthousiast’ vinden. Verder komen ook vaak de woorden ‘gedreven’, ‘ambitieus’,’vindingrijk’, uitzonderlijk, gepassioneerd en ‘proactief’ veel terug. Shit. Bij mij staat er: “Ik beschik over uitstekende communicatieve en sociale vaardigheden, ben flexibel, pro-actief, gedreven en creatief. Ik werk nauwgezet en planmatig.” Drie van de 10 dus. Tijd om dit eens onderhanden te nemen. En proactief is blijkbaar zonder streepje.

Je haalt best zoveel mogelijk concrete voorbeelden aan. Dat doe ik.  Ik steek hier heel veel werk in en probeer altijd duidelijk aan te tonen waarom ik voldoe aan het profiel van de job. Dit is dus steeds zo goed mogelijk afgestemd op de vacature waarvoor ik solliciteer.

Op mijn LinkedIn profiel klinkt het zo: “Mijn grote algemene kennis en interesse in actualiteit, kunst en cultuur komen niet alleen van pas bij Trivial Pursuit, maar ook bij de creatie en communicatie van projecten.”

Je profielfoto is ook een belangrijk punt. Je moet  een professionele profielfoto op je cv en LinkedIn profiel plaatsen. Check. Dankzij fotograaf Bert Huysentruyt.

IMG_3973  IMG_3923
copyright: Bert Huysentruyt

Geef een reactie