De eerste laatste schooldag

Volgende week is het mijn eerste laatste schooldag. Nooit gedacht dat een job in het onderwijs zo zwaar en intens en tegelijk zo hartverwarmend en dankbaar zou kunnen zijn.

Sinds maart ben ik aan de slag als  leerkracht Nederlands aan anderstaligen nieuwkomers en het is fantastisch om te zien hoe zij allemaal iets bijgeleerd hebben. Mijn 9 leerlingen konden niet lezen of schrijven, ook niet in hun eigen taal. Ik maakte memoryspelletjes, cursussen, eenvoudige rekenoefeningen, … . Allemaal maatwerk. Nu kunnen ze alle negen hun naam schrijven, een beetje lezen, tot 10 tellen,  kloklezen, groenten en fruit herkennen, … . Sommigen kunnen zelfs teksten lezen en vermenigvuldigen. Apetrots ben ik op mijn leerlingen.

Jongeren die hier vaak zonder ouders zijn, die wonen in een vluchtelingencentrum, die weken onderweg naar België zijn geweest, die nog nooit naar school zijn geweest. Zij hebben dingen meegemaakt die ik niemand toewens. Jongeren vol dromen en wensen en hoop op een mooie toekomst.

Deze prachtige houtskooltekening kreeg ik van een leerlinge. Ze is 16 jaar, woont nog maar enkele maanden in België en belandde in maart voor het eerst op de schoolbanken. Ze is gepassioneerd door tekenen en wil later dokter worden. Ik hoop van ganser harte dat ook haar dromen mogen uitkomen. De onschuld die ze in deze tekening steekt is zij jammergenoeg al lang kwijt.

De laatste schooldag

Het was geen gemakkelijke job. Vechtpartijen tijdens een uitstap, urenlang aanschuiven bij de politie om hierover een verklaring af te leggen, een leerling die na een vechtpartij in het ziekenhuis belandde. Een leerling die een leerkracht aanviel. Een collega die mij verbaal zo hard aanpakte, dat ik hyperventilerend naar de spoed moest. …

En toch hoop ik volgend jaar opnieuw aan de slag te kunnen als leerkracht Nederlands aan anderstaligen. Met deze uitstekende referentie op zak, ga ik nu op zoek. “Nina is de uitdaging op een schitterende manier aangegaan. Ze heeft daarbij getoond dat zij, ondanks haar beperkte ervaring in het onderwijs, op didactisch, pedagogisch en organisatorisch vlak meteen heel sterk stond. Ik kan Nina omschrijven als een zeer plichtsbewuste, flexibele, gedreven en gemotiveerde leerkracht met een duidelijke visie en een sterke betrokkenheid bij zowel de leerlingen als de school. Het is mijn oprechte mening dat zij een grote meerwaarde kan betekenen voor heel veel schoolteams.”

Geef een reactie